Zit jij gevangen in een Bore-out?

Gestresst raken van weinig te doen hebben? Ja, dat kan zeker, want een grote groep mensen verveelt zich stierlijk. Volgens Philippe Rothlin en Peter Werder, schrijvers van het boek ‘Bore-out, als verveling je werk wordt’, lijdt een op de zeven kantoormedewerkers aan een Bore-out. Door de Bore-out neemt de zin om te werken en de levenslust af. Niet alleen je werk lijdt hieronder: het heeft effect op je hele leven. Je ondervindt daar op een gegeven moment Burn-out achtige klachten van. Niet alleen mensen op kantoor hebben er last van; een Bore-out kan toeslaan in álle bedrijfstakken. Of je nu winkelbediende, schoonheidsspecialist, hovenier of psycholoog bent, een afname van het aantal klanten, orders of afspraken kan ook tot de diagnose leiden. Het kan ook zijn dat je geen werk hebt of dat je jouw leven hebt toegewijd aan het opvoeden van de kinderen. Kortom, een Bore-out kan iedereen en op alle leeftijden overkomen.  Het zijn vaak de meest ambitieuze mensen.

Lees hier wat de oorzaak is, wat de symptomen zijn, hoe het aangepakt kan worden en doe de gratis test om te kijken of jij last hebt van een Bore-out.

 

Er is altijd een andere keuze

De drie oorzaken van een Bore-out

Wanneer ligt een Bore-out op de loer?

VERVELING

Jezelf vervelen is meer dan alleen saai. Minuten lijken uren en uren lijken dagen. Het duurt te lang. Je hebt te weinig prikkels waardoor je energiepijl daalt. Het werk vind je saai, te eentonig en te routinematig. Je staat open voor verandering en afleiding. De motivatie om te werken is ver te zoeken, laat staan dat je er enthousiast van wordt. Je voelt een innerlijke drang om de huidige situatie te veranderen.

UITDAGING

Uitdaging ken je niet in je werk. Het is te routinematig en je hebt te veel dezelfde procedures in je werk. De taak is te eenvoudig of je krijgt geen echte verantwoordelijkheid om iets te doen, te veranderen of je eigen inbreng in te brengen. Gezien je kennis en je vaardigheden zou je meer voor het bedrijf kunnen betekenen.  Het kan ook zijn dat je te weinig werk hebt of dat het werk steeds naar die andere collega gaat. Er is een gebrek aan voldoende werk. Je voelt je ontevreden en nutteloos.

GEBREK AAN INTERESSE

Eigenlijk vind jij je werk niet interessant genoeg en werk je misschien onder je niveau. Er is te weinig bewegingsvrijheid of juist te veel en er is geen ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Het werk wat je zit te doen vind je onbelangrijk en heeft geen betekenis voor je. Wat is het nut? Voor wie doe ik dit eigenlijk?

Het kan ook anders, ook al denk je van niet

Hoe je een leuk leven leidt zonder verveling en met alles waar jij naar verlangt kan je zelf creëren. Hoe? Dat kan je leren. Wij helpen je graag elke dag een stapje dichter bij het leven van je dromen te komen. Alles begint met een eerste stap en misschien is dat hier.

Welke klachten kan je ervaren bij een Bore-out?

Naast dat verveling zelf al heel vervelend is kan je de volgende symptomen ervaren bij een bore-out:

De symptomen van een bore-out en een burn-out zijn overigens nagenoeg gelijk.

  • concentratieproblemen
  • slecht slapen
  • lusteloosheid, weinig energie, initiatiefloos
  • frustratie
  • irritatie
  • een laag zelfbeeld
  • minder zelfvertrouwen
  • verminderde/verhoogde eetlust
  • minder interesse in werk en/of privé
  • depressieve gevoelens
  • time dragging (gevoel dat de tijd extreem langzaam vooruitgaat, vaak naar de kok kijken)

De symptomen kunnen gepaard gaan met lichamelijke klachten:

  • hoofdpijn
  • steken in de hartstreek
  • spier- en gewrichtspijn
  • moeheid

Maak een afspraak met de huisarts om te symptomen te bespreken.

 

 

Adviezen bij een Bore-out

Heb je symptomen van een bore-out? Onderneem dan meteen actie!

Hoe langer de verveling duur, hoe moeilijker het kan zijn om in de actiemodus te komen. Hier een aantal tips!

  1. Zoek uit welke kanten van je werk je het minst leuk vindt en bekijk of je deze kunt elimineren uit je leven.
  2. Maak een lijst met leuke dingen en doe er daar één van per dag.
  3. Laat je inspireren. Zoek mensen op die goede ideeën hebben, ga naar seminars, trainingen, lees inspirerende boeken.
  4. Ga praten met je leidinggevende en vraag of er mogelijkheden zijn om je functie aan te passen.
  5. Bedenk in welke richting je in de toekomst zou willen groeien, en bekijk wat je nu kunt doen om richting dat doel te bewegen.
  6. Schrijf in een dagboek wat je vandaag energie gaf en wat niet.
  7. Zoek gewoonten die je vooruit helpen. Luister naar je lievelingsmuziek of ga vaker naar de sportschool. Bewegen is een grote remedie tegen down zijn.
  8. Zet jezelf op de eerste plaats. Je kunt alleen goed voor anderen zorgen als je goed voor jezelf zorgt.
  9. Praat met iemand als je het even niet meer weet of zoek professionele hulp als je het gevoel hebt dat je zelf niet verder komt, of steeds terugvalt.
  10. Stel kleine doelen: als het lukt, motiveert het je verder te gaan.

 

Hulp nodig?