Hoe ga je de corona-verveling tegen?

Daar zitten we dan...met zijn alle thuis. Corona legt het dagelijks leven plat en ons sociaal leven overhoop. Scholen en kinderdagverblijven zijn dicht, alle eet- en drinkgelegenheden ook en veel mensen werken vanuit thuis. We zijn min of meer aan huis gekluisterd de aankomende tijd en daardoor ligt de verveling op de loer!

Het is heel belangrijk dat we verveling op tijd de kop indrukken, want door verveling kan je het gevoel krijgen dat je gevangen zit. Lusteloosheid, eenzaamheid, teleurstelling zijn een aantal voorbeelden van emoties die verveling kan oproepen. Ook kan er door verveling angsten ontstaan en/of groter worden, je kan slaapproblemen krijgen, agressief gedrag, depressie verschijnselen en diverse verslavingen.

 

Hoe kan je er voor zorgen dat de verveling jou niet te pakken krijgt?

Dit zijn de belangrijkste 4 punten:

1. Blijf het normale ritme zoveel mogelijk aanhouden.

Wanneer je dagelijks leven nu te veel veranderd is, zoek dan een nieuw ritme. Een nieuwe routine. Regelmaat is zo belangrijk.

Denk aan:

  • Ga op tijd uit bed
  • Kleed je aan en doe je haar etc. (ook al hoef je het huis niet uit)
  • Ga niet te laat naar bed
  • Eet op regelmatige tijdstippen

 

2.  Blijf actief.

Beweging is belangrijk in het voorkomen en herstellen van verveling. Thuis sporten? Dat kan zeker! Sporten hoeven we natuurlijk niet persé in de sportschool te doen. Het kan gewoon in je woonkamer, in de tuin of misschien zoek jij liever de natuur op. Op You-tube staan zoveel leuke work-outs. Voor ieder wat wils. Waar wil jij aan werken? Wil je een betere conditie of zou je meer spiermassa willen? Dit is het moment om er mee aan de slag te gaan of door te zetten! Word door deze periode lichamelijk sterker!

 

3. Het aller aller belangrijkste is om je dagelijks leven zinvol te houden.

Ik weet het...de hele dag Netflixen klinkt misschien aantrekkelijk en voor een korte periode is dit misschien fijn, maar wanneer je dit te lang en te veel doet kom je in de gevarenzone van de verveling terecht. We zijn namelijk niet gemaakt om de hele dag voor ons uit te zitten staren. We willen iets kunnen doen, onze hersenen willen werken en ons lichaam wilt bewegen. We willen mentaal en fysiek dusdanig geprikkeld worden zodat we enthousiast blijven en ons gelukkig voelen. Als dit niet gebeurd zal je merken dat je energie op raakt en je steeds minder wilt gaan doen. Je wordt radeloos.

Daarom. Doe iets wat je nuttig lijkt, zinvol. Iets wat jou voldoening geeft, zodat je met een fijn gevoel 's avonds naar bed gaat. Dat kunnen kleine dingen zijn in het dagelijks leven tot het maken van grote plannen voor de toekomst. En ga datgeen doen wat al heel lang op je lijstje staat, maar er niet van komt.

Ik geef hieronder een aantal tips wat je zou kunnen doen en kijk waar jij je in kunt vinden, wilt verdiepen of bedenk wat voor jou van toepassing zou kunnen zijn.

  • Zet lekker een muziekje aan en maak je huis grondig schoon. Er is altijd wel een kamer die een grote opruim- en schoonmaakbeurt verdient. Ken je Marie Kondo? Zij is een opruimgoeroe en heeft een methode ontwikkeld om je huis zo goed mogelijk opgeruimd te krijgen en te houden. Als je eenmaal bezig bent werkt het heel motiverend en het heeft een aanstekelijk effect. Opruimen is zo helemaal geen vervelend klusje, maar juist een ritueel waar je je beter van gaat voelen.
  • Wat wil jij graag leren? Een nieuwe taal? Of misschien wel haken? Kijk wat je ervoor nodig hebt. Is dat een online cursus of een opleiding? Of kan je het leren via You-tube?
  • Altijd al een boek willen schrijven? Wat houdt je tegen?
  • Heb je het verlangen om van baan te veranderen of je eigen bedrijf te beginnen? Onderzoek welke eerste stappen daarvoor nodig zijn.
  • Het heerlijke weer komt eraan. Kan je tuin of balkon wat aandacht gebruiken? Tuinieren is hartstikke gezond en het ziet er gelijk netjes uit, dubbel winst.
  • Heb je kinderen? Doe een spelletjes marathon. Super leuk en pret voor tien.
  • Zijn er mensen die je al zo lang wilt bellen, maar waar helaas steeds niks van komt? Dit is je moment.
  • Word een keukenprins of prinses. Je kunt zoveel tijd en creativiteit kwijt in koken en je hebt gelijk een gezonde maaltijd 🙂
  • Houdt een dagboek bij. Schrijf elke avond op hoe deze dag is verlopen en waar je dankbaar voor bent. Wat was fijn? Denk ook aan de kleine dingen zoals een mooi nummer dat je hoorde of een vogel, dat de zon scheen of dat je kop koffie of thee zo goed smaakte.
  • Daag je brein uit en maak een ingewikkelde puzzel.
  • Gebruik deze tijd om bewust te worden over hoe jij je leven wilt inrichten. Loopt alles naar wens of zijn er misschien verbeterpunten? Neem de tijd om echt na te denken over je gedachten & gevoelens.
  • Mindfulness kan je hierbij helpen. Mindfulness zorgt ook voor focus en je leert jezelf te ontspannen. Een goede anti-stress tool.
  • Zijn er misschien dingen die je voor een ander zou willen of kunnen doen?
  • Welk mooi doel kan jij jezelf stellen? Iets waar je enthousiast en blij van wordt? Wat heb je nodig om dat te bereiken?
  • Maak een dreamboard. Misschien van het doel dat je stelt? Of heb je andere plannen? Wil je misschien een kamer opnieuw inrichten en verven? Teken, knip, plak en/of schrijf alles op een stuk papier, een doek of digitaal met hetgeen wat je wenst. Niks is gek! Het mag van alles zijn. Dit board is speciaal voor jou.
  • Misschien niet zo leuk, maar wel onwijs nuttig en misschien bespaar je er wel geld mee. Ik heb het over administratie en geldzaken. Zijn er dingen die misschien te lang blijven liggen? Dan is dit mooi het moment om het op te pakken. Ga na of je lening, hypotheek, verzekeringen en abonnementen nog up to date zijn en of je hier misschien op kunt besparen.
  • Probeer een challenge. Op You-tube zijn vele challenges te vinden. Misschien zit er wel iets tussen wat je leuk lijkt?

 

4. En tot slot: bedenk elke dag wat je de volgende dag gaat doen. Dan heb je gelijk een goede motivatie om uit bed te komen 😉

Laten we deze tijd niet voorbij gaan in verveling, maar zie het als mogelijkheid om de tijd te nemen voor zaken waar je normaal niet aan toe komt en/of waar het hart naar verlangt!

 

Geschreven door Rilana Maas Bore-out Nederland 17 maart 2020